Labam līderim jābūt labam piemēram saviem darbiniekiem, jo nepietiek tikai ar to, ka priekšnieks ir autoritāte, harizmātisks un pārliecināts par sevi. Ar to nepietiek īpaši tad, ja vārdiem neseko konkrēti fakti. Lai iedvesmotu savus darbiniekus, vispirms pašam jābūt piemēram. Tikai tā var vislabākajā veidā nodot uzņēmuma vīziju un vērtības.
Nākamais būtiskais aspekts ir caurspīdīgums. Informācijas aprite jebkurā organizācijā ir neatņemama sastāvdaļa. Tas rada skaidrību par uzņēmuma mērķiem un darbību, veicina vienotību un komandas garu. Tātad ieteikums ir būt kā “atvērtai grāmatai” pat tad, kad lapaspusēs nav rakstīti tikai skaisti vārdi. Komunikācija ir būtiska un tā jāizkopj, īpaši arī tik sarežģītos gadījumos kā negatīvie “feedback”.
Paraugvadītājām ir jābūt vērstam uz rezultātu. Viņam jābūt skaidriem uzņēmuma mērķiem un viņam jānorāda uz ceļu, kurš ejams, lai mērķi tiktu sasniegti. Kā jebkuram cīnītājam, vadītājam ir jāapgūst kaujas lauks, jāizveido karaspēks, jāizvēlas stratēģijas un jākoordinē darbība. Viņam jāpiemīt pašsavaldīšanās spējai un iekšējam mieram, nepazaudējot veselo saprātu vissarežģītākajos brīžos.
Labam vadītājam jābūt taisnīgam un objektīvam attiecībā pret visiem darbiniekiem, lai iemantotu uzticību un cieņu. Un, kas ir vadītājs, ja viņam nepiemīt organizatora spējas, jo vadītājs nav tikai tas, kuram ir lieliskas un radošas idejas, bet kurš nespēj tās attīstīt un uzņēmuma ikdienā paļaujas tikai uz intuīciju. Sava darba plānošana nozīmē arī to, ka laicīgi jāierodas uz tikšanos un skaidri jādefinē rīcības plāni.
Labs vadītājs prot ne tikai vadīt un runāt, bet arī ieklausīties. Komunikācija taču nav vienvirziena process. Jāprot uzdot jautājumi, jāprot uz tiem arī atbildēt. Dažreiz ieklausīties ir labāk, nekā pašam runāt.
Tomēr dialoga mērķis nav tikai saruna un klausīšanās. Tam ir jānes kāds rezultāts. Tāpēc lieliska līdera pazīme ir nonākšana pie secinājumiem, apkopojot dažādas idejas, kā arī spēja pēc tam pieņemt atbilstošus un prātīgus lēmumus.
Noteikumu neievērošana vai to “āpiešana” nav labākais rīcības veids, jo ilgtermiņā tāda rīcība liks par sevi manīt. Tāpēc arī labam vadītājam jāievēro uzņēmuma ētika. Līderim jābūt ar atbildības sajūtu par savu rīcību un pieņemtajiem lēmumiem. Līdera atbildība attiecībā uz uzņēmuma ētiku veicina ne tikai savstarpēju cieņu uzņēmumā, bet arī veido pozitīvu uzņēmuma tēlu sabiedrībā.
Un vēl divi aspekti, par kuriem, iespējams, līderi domā vismazāk – empātija un jautrība. Darbinieki novērtē vadītāju, kurš spēj uz mirki atstāt savu telefonu, lai sarunātos ar tiem, kas ir līdzās, kas spēj iejusties otra “ādā”, kurš saprot savus darbiniekus. Kolēģi novērtē arī līderi, kurš ir jautrs. Jā, jautrs! Kurš priecājas par to, ko dara ne tikai darbā, bet arī ārpus tā.
Piesakies jaunumiem e-pastā!